Social Return - SROI invulling

Social Enterprise NL - Gifts with Impact BV een sociaal ondernemer lid van Social Enterprise Nederland, de vereniging van Sociale Ondernemers en kan hierdoor bijvoorbeeld een invulling geven aan de SROI en kan impactvol inkopen bevorderen. 
https://www.social-enterprise.nl/


Impact Oost is de aanjager voor impact ondernemen in Oost-Nederland.  
Impact Oost is een kennisplatform over impact ondernemen én een platform voor sociale inkoop.
Jij wilt impact maken en wij helpen je daarbij. Want ondernemen met impact wordt de norm. Hierbij streven wij naar een goede balans tussen maatschappelijke meerwaarde en een gezond financieel resultaat. Wij maken dit graag zo makkelijk mogelijk.
https://impactoost.nl/


Code Sociaal Ondernemen 
Het maken van maatschappelijke impact staat bij ons al vanaf de oprichting in 2021 voorop. Om als sociale onderneming nog herkenbaarder te zijn, is Gifts with Impact BV, opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen met de status ‘in aanvraag’.


Wat betekent de Code? 
De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. De Code omvat 5 principes die samen laten zien waar sociaal ondernemen voor staat. 
De Code creëert herkenbaarheid en vertrouwen. Is een onderneming opgenomen in het Register, dan kan iedereen – van consument tot overheid en van medewerker tot investeerder – zien dat het, tot diep in de vezels van de bedrijfsvoering, gaat om een sociale onderneming. De Code is ook een stuk gereedschap op weg naar groei en verbetering: sociaal ondernemen is een proces en in dat proces kan de Code als gids fungeren.
https://codesocialeondernemingen.nl/



Buy Social
Koop in met impact
Buy Social zet zich in om van maatschappelijk inkopen de norm te maken. Om dit te bereiken, werken we samen met inkopende organisaties en impactondernemingen.
https://buysocial.nl

Hoe we onze missie waarmaken

Onze missie is om het verhaal van onze leveranciers te vertellen en klanten kennis te laten maken met Nederlandse, duurzame en sociale merken. Door hun producten te verkopen, creëren we veel werkgelegenheid.

1. Vertellen


Gifts with Impact deelt op diverse manieren de verhalen achter de duurzame merken die we aanbieden via nieuwsbrieven, beurzen, webshops en klanten. Hierdoor wordt meer bewustwording voor duurzame producten/ geschenken gecreëerd en zorgen wij voor nieuwe leuke producten.

2. Verkopen
Gifts with Impact brengt duurzame en sociale merken onder de aandacht via beurzen, nieuwsbrieven en social media. Zo maak je kennis met veel Nederlandse, duurzame en sociale merken.
Alle producten zijn gemaakt van gerecyclede, circulaire, biologische of natuurlijke materialen en allemaal fairtrade in het buitenland of in een sociale werkplaats in Nederland geproduceerd.
 
3. Verbinden

Gifts with Impact verbindt actief wederverkopers die op zoek zijn naar duurzame geschenken.  Een alternatief voor geschenken die alleen maar meer vervuiling brengen op deze wereld. Bij elke aankoop draag je niet alleen bij aan duurzaamheid, maar leer je ook de mensen kennen die deze prachtige producten mogelijk maken.

Zo maken we het verschil

Wanneer je duurzame cadeaus uitzoekt dan draag je bij aan een betere en socialere wereld. Omdat de cadeaus van Gifts with Impact circulair, gerecycled en fairtrade zijn of een verhaal vertellen. Wij leggen de focus op de volgende doelen:

  • 1. Geen armoede - Blossombs, Cobags, Coffeebased, Ecowings, i-did, Mooi door Mij, Petit & Jolie, Rescued, Return to Sender, Tinkle Alarm, Yumeko
  • 2. Geen honger; Return to Sender Ecowings, Coffeebased, Tinkle Alarm
  • 3. Goede Gezondheid; i-did, Kaerel, Petit & Jolie, Return to Sender, Tinkle Alarm, Yumeko, Dille & Kamille, Pineut
  • 4. Kwaliteitsonderwijs; Tinkle Alarm, Moyu, i-did
  • 5. Gendergelijkheid; Yumeko
  • 6. Schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen voor iedereen; Yumeko, Tinkle Alarm, Bamboovement, Loofy’s, Petit & Jolie, Coffee Based, Cobags, Bo weevil
  • 8. Eerlijk werk en economische groei; Blossombs, Cobags, Coffeebased, Ecowings, i-did, Rescued, Mooi door Mij, Yumeko, Return to Sender, the Bridging Company, O my Bag, Yumeko, Pottle, Nowa
  • 9. Industrie, innovatie en infrastructuur; Tinkle Alarm, Yumeko, Coffeebased, Ecowings
  • 10. Ongelijkheid verminderen; i-did, Return to Sender, Tinkle Alarm
  • 11. Duurzame steden en gemeenschappen; Tinkle Alarm
  • 12. Verantwoorde Consumptie en Productie; ATMK, Blossombs, Bo Weevil, Cobags,  Ecowings, Rescued, i-did, Kaerel, Loofy;s, Mooi door Mij,  Moyu, Petit & Jolie, Return to Sender, Bamboovement, Tinkle alarm, Dille & Kamille, O my Bag, Pottle, Nowa, Pineut, Flow, With a touch of Rose
  • 13. Klimaatactie; Ecowings, Yumeko, Pineut
  • 14. Leven in het water; Loofy’s
  • 15. Leven op het land; Blossombs, Bo Weevil, Cobags,  Ecowings, Rescued, i-did, Kaerel, Loofy's, Mooi door Mij,  Moyu, Petit & Jolie, Return to Sender, Bamboovement, Tinkle alarm
  • 16. Vrede, justitie en sterke, publieke diensten; Tinkle Alarm
  • 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken; al onze merken
    Juist door de samenwerking met deze partijen wordt de impact groter en kunnen doelen gerealiseerd worden. Als verbindende partij gelooft Gifts with Impact ook sterk in de impact van SDG 17, ‘partnerschap om doelstellingen te bereiken’, die geldt voor alle leveranciers.

Samenwerkingpartners in Social Return

Om onze missie te realiseren werken we samen met andere sociaal ondernemers waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen om zich te ontwikkelen. 

Onze Impactmakers willen we natuurlijk graag zichtbaar maken. Wij werken samen met  Loofy's, Blossombs, Return to Sender, i-did, the Bamboovement, Rescued, the Bridging Company, Coffeebased, ATMK, Ecowings, Nowa, Moyu, Kaerel, Pineut, Flow Cosmetics, MooidoorMij, OmyBag, Pottle, Yumeko, Retulp en a Touch of Rose.
Een samenwerking waar wij al onze krachten voor inzetten. Wij proberen elk merk voldoende aandacht te geven, hierdoor krijgt elk merk voldoende werk, aandacht en omzet.

Wij willen hun producten verkopen en mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt aan het werk zetten.  Onze missie is dat al onze producten goed voor gever, maker én ontvanger zijn.

De geschenken van Gifts with Impact vormen een onderdeel van de duurzame kerst-en relatiegeschenken van o.a. Zustainabox, EcoGiving, DoeGoods, GreenGiftBox, More than Gifts, Sligro, Makro, Tintelingen e.a.

Voor het inpakken van onze geschenken en giftboxes werken we samen met PrintPlezier en the Bridging Company.


Organisatie

Opzet organisatie
Gifts with Impact BV een BV opgericht volgens de principes van de Code Sociale ondernemingen. 

Sociaal ondernemen
Met het aanbod van Gifts with Impact kun je kiezen uit heel veel duurzame geschenken. Zo maak je kennis met veel Nederlandse, duurzame en sociale merken. Alle producten zijn gemaakt van gerecyclede, circulaire, biologische of natuurlijke materialen en allemaal fairtrade in het buitenland of in een sociale werkplaats in Nederland geproduceerd.
Maar we willen niet alleen geweldige leuke producten aanbieden, we willen ook de verhalen van de gepassioneerde leveranciers delen. Bij elke aankoop draag je niet alleen bij aan duurzaamheid, maar leer je ook de mensen kennen die deze prachtige producten mogelijk maken.
We werken met sociale impactondernemers. Ook onze Gift for Good card is gemaakt door een sociaal ondernemer, PrintPlezier die print- en drukwerk maakt met sociaal impact. Hier waar mensen werken die wat meer begeleiding nodig hebben. Het bedrijf is gevestigd in een aandachtswijk van Delft waardoor mensen samen kunnen komen voor een kop koffie en een praatje. Daarbij is het papier gemaakt door landbouwafval.

Adviesraad
Gifts with Impact heeft een adviesraad die gevraagd en ongevraagd advies geeft en mee bewaakt dat de impact ook in de toekomst geborgd blijft. In de adviesraad zitten belangrijke stakeholders zoals impactmakers.
100% van de aandelen is in handen van Make that Impact BV ( 50% Impact First BV - 100% eigenaar van Martine Tempels) en 50% Koedoodbeheer BV - 100% eigenaar van Jolanda Koedood = oprichters).

Zichtbaarheid Gifts with Impact

De boodschap van Gifts with Impact en de kennis over duurzaamheid wordt op verschillende manieren gedeeld: Aanwezigheid op beurzen. het jaarlijks organiseren van leveranciersdagen waarbij de verschillende partijen aan elkaar gekoppeld worden en waardoor er weer nieuwe producten en samenwerkingen ontstaan. 

Zoals bijvoorbeeld een mooie samenwerking tussen Cobags en i-did resulteerde in een fietstas/shopper gemaakt van oude bedrijfskleding. 
Ook een fijne samenwerking tussen Rescued en Return to Sender waarin een nieuw product ontwikkeld werd; het maken van leuke pakketjes van waxinelichtjes gemaakt van oud restaurantvet in een mooi doosje van lokta papier.

Raad van Advies

Gifts with Impact BV  heeft een adviesraad die gevraagd en ongevraagd advies geeft en mee bewaakt dat de impact ook in de toekomst geborgd blijft. In de adviesraad zitten belangrijke stakeholders zoals impactmakers op het gebied van sociaal ondernemen.

Rob Janssen - Chain Logistics         Christine Swart - firma Twist
              





Steekholdersanalyse

Theory of Change

Dit betreft de cijfers van 2023. Het laatste kwartaal is het belangrijkste kwartaal voor ons. Dus de cijfers van 2024 zijn volgend jaar beschikbaar.


Financien & Impact

De balans tussen impact maken en financieel resultaat
Gifts with Impact is een BV en daarmee een commerciële organisatie.
Maar winst maken staat niet voorop. Er is altijd de balans tussen maatschappelijke winst en financiële winst.  Daarnaast wordt standaard een percentage van de winst gedoneerd aan goede doelen, waaronder 100 Weeks.

De geldmiddelen van de BV bestaan uit baten voortgekomen uit dedoor de BV ontplooide activiteiten. Er wordt niet meer vermogen aangehouden dan redelijkerwijs nodig is voor de continuïteit van devoorziene werkzaamheden ten behoeve van de doelstelling.
De jaarcijfers van 2022 kunnen bij ons opgevraagd worden.

Impact first en groei
Gifts with Impact wil graag blijven groeien. Groei die ten dienste staat van de impact die de organisatie kan maken, een ‘impact first organisatie’. Gifts with Impact wil impact maken in de keten van productontwikkeling door onderlinge samenwerkingen te creëren bij onze sociale impactmakers, als in de samenwerking met sociale impactmakers en klanten. 
Door te blijven groeien kan Gifts with Impact niet alleen meer mensen inspireren met hun verhaal over het belang van duurzame producten, maar ook ervoor zorgen dat meer mensen aan het werk kunnen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Of eigenlijk moeten we zeggen dat de arbeidsmarkt een afstand heeft gecreëerd tot veel mensen en dat kan anders. Hoe meer geschenken van Gifts with Impact er worden verkocht, hoe meer mensen er aan het werk kunnen bij de verschillende sociale ondernemingen waar Gifts with Impact mee samenwerkt. 

Financieel gezond
Gifts with Impact en Gift for good wil graag groeien, in de zin van meer aandacht voor en afname van duurzame producten en meer mensen aan het werk krijgen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Financieel gezond zijn om te kunnen blijven bestaan en impact te kunnen maken is hierbij van belang. Ons beloningsbeleid is dat wij werken met een factor: 1,2 voor de hoogste en de laagste medewerker.
Per jaar wordt er na aftrek van alle operationele kosten de gegenereerde winst volledig geherinvesteerd in het bedrijf, waarmee de zekerheid gecreëerd wordt dat Gift for Good kan blijven bestaan. Dit  blijft als liquiditeit op de bank staan, om vooraf in te kunnen kopen en de leveranciers binnen 14 dagen te kunnen betalen. Hierbij speelt Gifts with Impact vaak als bank voor de sociaal ondernemers. Hoe groter de opdracht, hoe groter de liquiditeit moet zijn. Dit is ook van belang voor het kunnen blijven investeren in kennis en marketing en het verbeteren van systemen. Zo stimuleert Gifts with Impact groei door financieel draagvlak te kunnen bieden en op te treden als tussenpartij tussen de opdrachtgevers en de producten van de sociaal ondernemers. Dit zorgt voor risicovermindering voor de sociale organisaties en dit is mogelijk omdat Gifts with Impact als organisatie financieel gezond is.

Winstbeleid
  1. Herinvestering voor Groei
    Na aftrek van alle operationele kosten zal de gegenereerde winst volledig worden geherinvesteerd in het bedrijf. Dit waarborgt de continuïteit en groei van ons bedrijf op de lange termijn.

  2. Liefdadigheidsbijdragen
    Een deel van onze jaarlijkse winst wordt gedoneerd aan goede doelen. Momenteel ondersteunen we 100 Weeks, een liefdadigheidsorganisatie die vrouwen in ontwikkelingslanden helpt om kleine bedrijven te starten. Dit weerspiegelt ons streven naar sociale verantwoordelijkheid en het versterken van gemeenschappen.

  3. Overweging van Prijsaanpassing
    Indien onze winstmarges aanzienlijk toenemen, zullen we overwegen onze prijzen te verlagen. Hiermee willen we ons succes delen met onze klanten, terwijl we de financiële stabiliteit behouden.

  4. Eerlijke behandeling
    Wij geven prioriteit aan eerlijke behandeling van leveranciers. Het is nadrukkelijk niet onze bedoeling om buitensporige winsten te maken ten koste van onze leveranciers. We streven naar evenwichtige en eerlijke relaties met al onze partners.

De jaarrekening van Gifts with Impact BV is opgesteld in lijn met hierboven is weergegeven en gepubliceerd bij de kamer van koophandel.