De wereld mooier maken
Wij zijn Martine Tempels en Jolanda Koedood. We kennen elkaar al lang uit de kerst- en promotie-industrie. Jolanda is al 20 jaar actief in kerstpakketten en giveaways, en richt zich sinds 2015 op de duurzame wereld. Martine leverde producten voor de kerst- en promotiebranche.
Gifts with Impact is ontstaan uit onze persoonlijke doelstellingen om de wereld een beetje mooier te maken en impact te creëren.
Geen rommel toevoegen, maar juist producten aanbieden die toegevoegde waarde geven. Daarnaast willen we graag het verhaal vertellen van onze leveranciers, zodat deze uiteindelijk via de bedrijfskolom bij de consument terechtkomen.
We moeten nu iets doen!
In onze sector, die sterk consumentgericht is, worden veel spullen toegevoegd die we eigenlijk niet nodig hebben. Vaak zijn ze gemaakt van plastic dat niet kan worden gerecycled. Sinds de introductie van plastic, meer dan 60 jaar geleden, is er maar liefst 8,3 miljard ton geproduceerd. Dit heeft geleid tot een onvoorstelbare hoeveelheid overtollig afval dat is verbrand of op de afvalberg is beland. Het duurt bijna 400 jaar voordat plastic afbreekt. Het meeste plastic bestaat nog steeds, zij het in een andere vorm. De voorspelling dat er in het midden van deze eeuw meer plastic dan vis in de oceanen zal zitten, is een van de meest geciteerde statistieken. Daarom moeten we nu de achterstand inhalen.
Bij Gifts with Impact zijn we op zoek naar producten van goede kwaliteit die gemaakt zijn van (duurzame) materialen die hergebruikt kunnen worden of circulair zijn. We willen geen rommel meer toevoegen aan de afvalberg.
Martine en Jolanda zijn sociaal ondernemers en leden van Social Enterprise Nederland, Buy Social, Impact Oost, en aspirant-lid van de Code Sociaal Ondernemen. Dit stelt ons in staat om een raamwerk te bieden voor de Social Return on Investment (SROI).
Samenwerking
Bij Gifts with Impact geloven we dat cadeaus meer kunnen zijn dan alleen een gebaar. Ze kunnen ook een positieve impact hebben op de wereld om ons heen. Martine begon haar carrière in de restaurantsector, waar ze elke dag werkte met vers, lokaal en gezond eten. Na een overstap naar de kerst- en relatiegeschenkenbranche schrok ze van de enorme hoeveelheid afval die daar geproduceerd werd. De eindeloze plastic rommel en zinloze producten maakten haar ontevreden. Na het tragische verlies van haar beste vriendin in 2018 voelde ze de drang om betekenis te geven aan haar leven. Dit leidde tot een samenwerking met Jolanda, die ook haar weg zocht naar meer duurzame mogelijkheden.
Branche verduurzamen
Jolanda had, na 20 jaar in de relatiegeschenken- en kerstpakkettenbranche, een keerpunt bereikt. Ze wilde iets doen dat verder ging dan de plastic rommel die haar frustreerde. Na een jaar van verkenning en het opzetten van verschillende duurzame initiatieven, besloot ze haar kennis en netwerk opnieuw in te zetten om een positieve verandering te creëren. Tijdens haar reis kwam ze in contact met veel sociale ondernemers en ontdekte ze de uitdagingen waar zij tegenaan liepen bij het verkopen van hun producten. Toen ze Martine ontmoette, bleek dat ze dezelfde missie en drive deelden.
Samen hebben ze niet alleen Gifts with Impact opgericht, maar ook de Gift for Good card gelanceerd – een duurzame cadeaukaart die een podium biedt aan eerlijke en duurzame merken uit Nederland. Hun doel is helder: de branche verduurzamen door consumenten te verbinden met betekenisvolle producten die het milieu en de maatschappij ten goede komen.
Bij Gifts with Impact staan we voor de kracht van bewuste keuzes. Laten we samen een impact maken, één cadeau tegelijk.