Een Glimlach voor de Wereld
Het bedrijf van Tim Várdy heeft een duidelijke missie: het ontwikkelen en op de markt brengen van producten die niet alleen een glimlach op het gezicht toveren, maar ook de wereld om ons heen versterken. Voor hem is het essentieel dat deze producten duurzaam worden vervaardigd, zodat ze geen verdere vervuiling van onze planeet veroorzaken. De charme van die glimlach ligt niet alleen in het ontwerp en de uitstraling van de producten, maar ook in hun praktische bruikbaarheid.
Het Begin met de FestivalChair
Het verhaal begint met de beroemde FestivalChair. Tim ontdekte dit handige stoeltje tijdens het North Sea Jazz Festival, waar hij opmerkte dat er nergens stoelen of zitplaatsen te vinden waren. Het bleek een traditie te zijn om je eigen stoel mee te nemen, iets wat hem onbekend was. Na vergeefse pogingen om een stoel te huren, kopen of lenen, besloot hij een kartonnen stoel te ontwerpen die makkelijk mee te nemen was en er bovendien leuk uitzag. Het idee sloeg direct aan! Dankzij de mogelijkheid om het krukje volledig te personaliseren, werd het ook ideaal voor bedrijven die hun logo erop wilden laten drukken.
De flessen zijn namelijk gemaakt van RVS oftewel roestvrij staal. Van dit veelzijdige materiaal kan je bijna alles maken. Zoals bijvoorbeeld drinkflessen! Retulp heeft daarom een simpele oplossing voor het plastic probleem: vervang plastic flesjes voor duurzame RVS flessen en vermijd zo’n 20 miljoen wegwerpflesjes per jaar.
Een Nederlandse Klassieker
Hoewel de FestivalChair aanvankelijk als een soort reclamefolder fungeerde, vonden mensen het ontwerp zo aantrekkelijk dat ze het kartonnen krukje meenamen als aandenken. Suzan Bergman, mede-oprichter van Dutch Design Brand, zag een kans en ging aan de slag. “De FestivalChair kreeg een nieuw jasje en werd omgedoopt tot de Dutch Design Chair. We startten een pilot in twee winkels en binnen een week was de hele voorraad verkocht. Van het een kwam het ander, en nu zijn we hier. Ik durf te zeggen dat het krukje inmiddels een echte klassieker is in Nederland,” vertelt ze met een glimlach.
Service zit in het DNA van het bedrijf, en Tim streeft naar uitmuntendheid in de omgang met klanten, leveranciers en distributeurs. Ontzorgen en het nakomen van afspraken staan altijd voorop. De ambitie voor de toekomst richt zich op het verder verduurzamen van de productieketen. Maar het doel van Tim en zijn team gaat verder dan alleen winst maken. Ze willen dromen realiseren en zetten zich in voor zaken waar ze in geloven en die belangrijk voor hen zijn. In november 2023 hebben ze bijvoorbeeld een Jazzclub op hun kantoor opgezet, met als doel mensen met elkaar te verbinden en musici een podium te bieden. Het fundament hiervan is het principe om de musici goed te belonen..