Zinvol bezig zijn, voldoening halen uit je werk en waardevol zijn voor de maatschappij, dat wil iedereen. Ook mensen met een beperking. Zo ontstond het idee van Margriet Knook oprichtster van Stichting ZOdiEZiJN en Mooi Door Mij, om een label met ambachtelijke en kwalitatieve hebbedingen te ontwikkelen. Hebbedingen die gemaakt zijn in dagbestedingscentra door mensen met een beperking.
ZOdiEZiJN en Mooi Door Mij
Andere voorwaarden waar de designers rekening mee moesten, en moeten, houden, is dat er gebruik gemaakt wordt van duurzame materialen als klei en papier, materialen waarvan het afval hergebruikt kan worden. Bovendien mag de productietijd geen rol spelen, want de makers mogen geen druk ervaren.
Margriet ontwikkelde Mooi Door Mij, een label met ambachtelijke, inspirerende hebbedingen gemaakt door mensen met een beperking. Wat het verschil is tussen ZOdiEZiJN en Mooi Door Mij? ZOdiEZiJN is een stichting die design en commercie koppelt aan dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking en Mooi Door Mij is het label met bijzondere cadeau-artikelen dat ‘daaronder hangt’.
Hoe is dit alles tot stand gekomen? ‘Mijn ouders droegen de zorg voor mijn tante die een verstandelijke beperking heeft. Zij leerden mij dat ik haar net zo moest benaderen als andere volwassenen, dus niet op een kinderlijke of betuttelende manier.’ Ze richtte de Stichting ZOdiEZiJN op, ging een samenwerkingsverband aan met negen dagbestedingscentra en vond product designers die de uitdaging wilden aangaan om artikelen te ontwikkelen die hún standaard voor design hebben, maar wel met eenvoudige handelingen te produceren zijn.
De makers
Andere voorwaarden waar de designers rekening mee moesten, en moeten, houden, is dat er gebruik gemaakt wordt van duurzame materialen als klei en papier, materialen waarvan het afval hergebruikt kan worden. Bovendien mag de productietijd geen rol spelen, want de makers mogen geen druk ervaren.
Inmiddels is Mooi Door Mij serious business geworden. Het label groeit als kool. Er wordt samengewerkt met 85 dagbestedingscentra door heel Nederland. Per centrum zijn gemiddeld 12 makers aan het werk, dus kunnen er grote aantallen geproduceerd worden. En dat is nodig, want het label heeft 135 verkooppunten op A-locaties in Nederland.
Wat ons geheim is? Het zijn kwalitatief goede, originele en inspirerende producten waar je hebberig van wordt en door de ambachtelijkheid is elk artikel uniek. En ja, dat er een bijzonder verhaal achter deze must haves schuilgaat, geeft de aankoop natuurlijk extra glans.